23 December 2010

sedarkah kita?

Teringat mase kecik-kecik dulu, selalu dengar orang-orang tua cakap “hasil takdak takpa, semangat tu yang penting!”. Dulu tak faham erti “sarcastic” tu apa. Ingatkan betullah nak bagi semangat, tapi bila fikir-fikir balik, aikk, nak memerli rupanya. Makan dalam ni aku rasa berlaku pada semua orang. Bagi aku “cakap berkias” ni dah menjadi adat masyarakat kita.


Contoh terbaik la kat facebook. Korang boleh lihat, setiap kali kat paparan “News feed”, akan ada dua tiga orang rakan kita yang akan menggunakan bahasa kiasan untuk memerli orang lain. Ayat seperti "aku ada kesah ke kalau ko nak _____ ", "terserempak dengan betina gatal" atau "kalau nak wat jahat tu, pikirlah orang lain" .Mesti la korang penah baca kat tetingkap pesbuk korang tu. Ayat-ayat seperti itu tanpa segan silu cuba mengkritik orang lain dengan harapan orang itu akan sedar. Namun, kawan-kawan sedarkah kita bahawa orang lain juga boleh mengagak siapakah yang kita maksudkan dan seterusnya ia akan mengundang salah sangka. Ada pula dari kalangan kita memblock pula orang yang ingin kita tujukan kritikan tersebut. Alangkah tak bijaknya.

So pengajarannya, kita gunakanlah ruang yang betul dalam menyalurkan ketidakpuasan hati kita. Hidup ini indah dan perlu kita perindahkan dengan sesuatu yang boleh dipuji bukannya dengan sesuatu yang orang boleh katakan sebagai bodoh. Kalau tak puas hati sangat, pegi dekat orang tu, dan lempanglah dia, moga-moga dia mendapat rahmat. Ye tak?

So, kepada Cik Kiah yang telah memblock aku kat pesbuk, aku mintak maaf la kalau ape-ape kiasan aku tu ade menyinggung perasaan kau. Kita manusia, sentiasa melakukan kesalahan. Buang yang keruh, amik yang jernih. Ok?

note::hiduplah dengan harmoni sebab hidup ni sekali jer. Da mati nanti, hidup lain lak.

2 comments:

Anonymous said...

haisyh..hensem2 pun kne block??hehe..nie bkn mnyidir tau..huhu

amaraizat said...

anonymous::ish ish. walau hebat mana pon kita, kita tetap sama sahaja. ye tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...