17 December 2010

kita anak-anak MILLENIUM

Ini adalah versi Tazkirah Jumaat dibawakan khas oleh amaraizat.blogspot.com


Cuba bayangkan.

5 atau 10 tahun akan datang, bila korang dah ada anak. Bagi mereka yang mahukan anak mereka 'menjadi orang', anak-anak akan diasuh dengan nilai yang boleh diterima oleh orang-orang sekeliling. Dari segi agama, akhlak, common sense, budi bicara, komunikasi, pergaulan sesama manusia dan makhluk lain dan banyak lagi. Semua perlu dijaga sehingga kita sendiri berasa agak mustahil untuk mempunyai anak yang begitu sempurna budi pekertinya. Sebab kita, sebagai anak-anak zaman sekarang sudah merasakan betapa mustahil semua itu. Ye tak?

Tanya je orang-orang disekeliling, ada lagikah budak lelaki yang tak pernah melihat tubuh wanita bogel sekarang ni? Ada lagikah si perempuan yang duduk di dapur menemani ibunya? Ada lagikah remaja yang tidak suka bersosial bersama kawan-kawan? Ada lagikah yang tak faham bila orang berkata "p*k*m*k" dan "f**k you"?

Sebab kita sendiri dah nampak, betapa besarnya pengaruh luar terhadap kita. Betapa banyak medium yang disalurkan kepada kita. Paling dekat ialah kawan-kawan. Kemudian media. Kemudian orang sekeliling. Kemudian diri sendiri yang cuba mencari anjakan la konon. Terlalu banyak faktor sehingga kita merasakan kalau sekarang sudah begitu telus anasir-anasir negatif disalurkan kepada kita, macamana agaknya lagi 10 tahun akan datang? 20 tahun akan datang? 30 tahun?

Sekarang pun bukan tak pernah berlaku. Sudah ada sipolan binti sipolan ni depan mak ayah alim bertudung labuh, di belakang mereka buka tudung pakai baju ketat nampak tatu salib di dada. Dah kita jumpa sipolan bin sipolan depan mak ayah cakap sopan, belakang mereka lepak dengan kutu rayau, mat ganja, dadah, kaki judi. Depan awek bukan main manis, bila berjauhan pergi clubbing dengan member bawak 'apam' sebarang dua. Ni baru pengaruh persekitaran. Ish ish. Nauzubillah

Macam mana dengan pengaruh media? Korang tau macam mana Marilyn Monroe dapat berjaya kat Hollywood? Korang tau apa yang terjadi antara orang yang bernama Norman Hakim dan Abby? Apa cerita terbaru Mas AF? Macam mana Kurt Cobain semasa dia hidup dan macam mana dia boleh mati, korang tau? Kisah hidup mereka semua ni menjadi tatapan kita sehari-harian dan pelbagai judgement dibuat. Macam-macam ulasan, tohmahan, pujian, lambungan dan cacian diberi.

Sekarang aku nak tanya la, pernah korang jumpa diorang semua tu depan mata? Tak pernah kan? kan?

Tu lah pengaruh media. Daripada tak kenal, kita jadi kenal. Semua benda dari setiap penjuru didedahkan. Britney Spears masuk tandas awam tak pakai kasut pun orang tau. Itu baru benda yang remeh macam tu. Kalau orang kecoh pasal ahli parlimen punya gambar separuh bogel disebarkan, kisah pramugara terlampau, artis dipalat bila gambar bogelnya disebarkan bekas kekasih, mesti korang Google kan? Agak kalau ada orang 'ter'rakam gambar Awie korek hidung pun, mesti lu orang nak Google gak kan? Tipu la kalau tak Google.

Ingat, tak semua benda yang kita lihat, kita dengar, kita cakap, kita rasa, ditapis dari perkara negatif. Satu-satunya modal insan yang penting untuk menapis benda negatif ini ialah diri kita sendiri.

Bagi aku, ada 3 perkara untuk ditafsir setiap apa yang sampai kepada kita iaitu baik buruk, bijak dungu, dan menang kalah. Kita sendiri yang tentukan. Baik atau buruk sesuatu benda itu, adakah keputusan kita (baik atau buruk) itu adalah sesuatu yang bijak atau dungu, dan adakah menjadi bijak atau dungu yang membuatkan kita menang? Ataupun kita sanggup kalah semata-mata untuk dianggap bijak?

note::fikir-fikirkan lah!


2 comments:

OrKeD said...

kurt cobain penah ckp " i never changed, i just grew up"... tp bila saye pk2 - tgk remaja2 zmn skrg - environment dorang membsr x same cam saye dulu...herm...

skrg ni mereka lebih suka memilih sesuatu yg simple berbanding dgn yg kompleks.. memilih hiburan berbanding dgn pelajaran... memilih keburukan berbanding kebaikan...

mmg rase ngeri bila pk 1 ari nnt kite akan kawin + akan ade anak + anak2 kite akan membsr di dlm 1 suasana yg kadar jenayah tinggi, kadar sosial yg x dpt dibendung, rakan2 sepersekolahan yg terlalu mempengaruhi...kan??

amaraizat said...

orked::terima kasih atas pandangan anda yang sangat bernas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...