24 December 2010

merry Krismas! ho ho ho


Dari kecil aku disogokkan dengan cerita kartun Disney macam Cinderella, Snow White dan sebagainya. Masa tu aku suci sangat sampai aku tak rasa ada nafsu bila tengok Cinderella ataupun Rapunzel pakai seksi-seksi. Cuma aku bernafsu bila dia tunjuk dalam tu ada salji. Aku selalu berangan kalau boleh hujan yang turun tu diganti dengan salji. Ok, sangat budak-budak pemikiran masa itu. Aku tau.

Tapi kalaulah betul-betul ada salji kat Malaysia ni, macam-macam aku nak buat.


Buat orang salji
Bila cakap pasal salji je, mesti nak buat benda ni. Lepas buat orang salji aku nak buat anjing salji. Nak pegang yang real kan haram, pegang yang buatan sendiri pun cukuplah.

Buat ABC dari salji
Nak tadah salji yang turun letak dalam mangkuk lepas tu tuang sirap dan jagung. Siap boleh refill lagi. McDonalds pun takde menu ni.


Berguling atas salji
Ini kot beza salji dengan hujan. Kalau baring atas air hujan, basah baju. Baring atas salji tak basah kot. Aku rasa la.

Lahirnya pemain ski jumping
Masing-masing beli skate dia tu lepas tu terjun dari atas tempat tinggi. Siapa yang duduk apartmen atau flat tu untunglah.



Marathon ribut salji
Berlari dalam ribut salji tak sama macam berlari atas padang. Tak berpeluh sebab sejuk. Tapi berlari dalam ribut salji boleh membawa maut kalau lawan arus.

Mandi air batu
Buat pertandingan siapa boleh tahan paling lama dalam tu. Mandi air sejuk ni banyak kelebihan dia. Boleh berubat penyakit. Tapi jangan amal sangat. Boleh dapat penyakit jugak. Tak pasal-pasal kena penyakit taun. Ok, itu tipu.

Bilangan pelancong berkurangan
Biasanya pada musim sejuk, pelancong datang ke Malaysia sebab dekat sini tak sejuk macam sana. Tapi kalau dekat sini pun sejuk, baik diorang lepak kat sana je.

Futsal atas salji
Mesti tak nampak garisan dengan tiang gol sebab semua putih.

Meluncur atas salji
Akan jadi favourite tak kira di bandar atau kampung. Boleh guna penutup tong sampah, kuali atau pelepah kelapa. Juga sesuai untuk semua peringkat umur.

Perang bola salji
Kalau tak puas hati, ambil je salji bawah kaki kita lepas tu gumpalkan dan baling. Nak baling batu kan takut cedera jadi balinglah salji ni. Tak masuk mata pun. Jangan risau.

Ada tempat membakar dalam rumah

Jangan bakar dekat bawah langsir sudah. Terbakar rumah kang. Aku tak tau

Cari kayu api kena jadi hobi
Kalau nak membakar macam kat atas ni, carilah kayu api. Takkan asyik nak main je.


Bilangan kemalangan meningkat
Dengan cara pemanduan rakyat Malaysia, kemalangan dijamin bertambah berkali ganda. Konfem punya la.

Bilangan Mat Rempit berkurangan
Aku tak tahu kalau ada Mat Rempit tegar yang akan merempit dalam salji.

Kenaikan harga viper kereta
Viper adalah benda paling kerap rosak dalam musim salji. Jadi sediakan viper sebelum salji.

Siaran Astro tergendala
Selama ni kalau hujan sikit, Astro dah hilang siaran. Bayangkan kalau salji? Aerial pun boleh patah.


Tapi semua ni angan-angan je lah. Entah bila Malaysia nak ada salji.




Dikesempatan ini, aku nak ucapkan selamat hari natal kepada mereka yang menyambutnya. Lagi satu, kalau korang berkesempatan jugak, jangan lupa untuk menghadirkan diri di Rumah Terbuka Malaysia Krismas kat Perkampungan Portugis Melaka. Jom ramai-ramai


note::ape korang nak buat kalau Malaysia ada salji eh?



4 comments:

syazwani 'atiqah said...

kalo laaa mlysia nie ade salji....comfirm laaa nk tadah salji tue atas tapak tngn sndri

amaraizat said...

syazwani::nak buat ape tadah kat tangan?

Finaz Jaafar said...

kalau m'sia ada salji tak yah gi negara orang semata2 nak merasa salji ! wee~

amaraizat said...

finaz::hahha. tau takpe. makin banyak la pendatang asing dari indog datang kat sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...