30 December 2010

momentum ngauman HARIMAU MALAYA!



LAPORAN SUKAN EDISI STADIUM NASIONAL BUKIT JALIL
* sori agak terlewat kerana penulis amat sibuk dengan persiapan nak balik kolej.


Kemenangan pasukan bola sepak Malaysia membenam pasukan Indonesia 3 gol berbalas 0 tempoh lalu meletakkan satu langkah selesa bagi pasukan negara untuk menjulang Piala AFF Suzuki 2010. Satu langkah lagi bila kita bermain di Stadium Bung Karno, Jakarta pada malam ini. Perlawanan agak sengit tapi aku bangga Malaysia mampu mencapai keputusan yang sangat selesa. Berbekalkan 3 gol ini pasti sedikit sebanyak menyukarkan pasukan Indonesia untuk bangkit dari kekecewaan ini.

Memang skema nak mampus mukadimah aku di atas. Aku bangga gila Malaysia dapat menewaskan Indonesia dengan 3 gol. Isu laser? Hahaha, masa World Cup pun dah ada isu ni tapi orang barat tak pernah nak kecoh pun pasal benda ni semua. Apa yang penting adalah mentaliti dan focus ditengah padang. Lagipun masa ketiga-tiga gol itu dijaringkan tiada laser yang dipancarkan. Gol itu Halal untuk Malaysia.

tgk! encik otromen yang punya pasal la

Player Malaysia yang paling aku sayang gila adalah Safee Sali. Beliau mengingatkan aku pada Allahyarham Mokhtar Dahari. Beliau memang mengaum masa perlawanan tu. Garang bagaikan harimau menggigit kepak si Garuda. Ya, aku bangga sangat malam tu. Saat beliau meledakkan gol pertama aku macam orang kena histeria sambil menjerit-jerit “Safee Sali, Safee Sali awwww!!”.. Gedik sekejap ya disitu. Gila apa nak jerit macam tu. Mestilah aku jerit “Go000000000l!!!!!!!!!!!!!!” bernada 14 harkat (Lepas tu mencarut kecil sambil mengeji goalkeeper Indonesia).
Ya, gambar ni bukan aku yang ambil. Aku main curi je dekat Pakcik Google. Tandukkan maut dari Safee Sali pujaan hatiku. Meletup gawang gol Indonesia. Penjaga gol Indonesia bernama Markus yang berkepala botak tu hanya mampu melihat sahaja bola itu menerjah gawang gol beliau untuk kali ke-3. Pada aku gol inilah paling high class sekali. Sikit punya laju bola tu beliau tanduk. Memang kepala besi laa kau ni Safee Sali. Hahaha.

Yang paling membanggakan aku adalah, Malaysia membuktikan kemenangannya tanpa menggunakan sebarang player import. Itu yang kita mahukan ya. Kalah atau menang biarlah kita menggunakan kemampuan kita sendiri. Barulah Harimau Malaya macam tu.  Untuk pasukan Indonesia, well aku malas nak komen banyak sangat. Satu je nasihat aku untuk korang adalah Letakkan player import kau dibangku simpanan dan masukkan Bambang Pamungkas kerana beliau lebih berkualiti dari player import korang“.

Semoga pasukan Malaysia akan terus sukses walau dimana jua mereka berada. Ngauman Harimau Malaya di Stadium Bung Karno. Ayuh! Mari kita sorakkan dengan sorakan 1 Malaysia. MALAYSIA BOLEH!!



LAPORAN SUKAN EDISI STADIUM GELORA BUNG KARNO

Alhamdulillah akhirnya penantian Malaysia selama 14 tahun untuk menjulang piala Suzuki AFF kini sudah berakhir. Seperti yang dijangkakan oleh kebanyakan peminat bola sepak, Malaysia menjadi juara baru (new king) pada kejohanan kali ini. Sebelum ini, Malaysia hanya pernah sekali sahaja ke peringkat akhir pada tahun 1996 (ketika tu kejohanan ni dinamakan Tiger Cup) tapi Malaysia tewas di tangan Thailand, 1-0.


Tapi tu dulu. Skang ni, Harimau Malaya membaham Garuda, 3-0 pada perlawanan final pertama Ahad lalu di Bukit Jalil (seperti laporan kat atas tu). Pada perlawanan kedua yang baru berlangsung tadi pula Malaysia tewas dengan 1-2, hasil gol sendiri.hukhuk. Kalau tak silap aku, ni kali kedua diorang bagi gol FOC kepada indonesia sepanjang kejohanan AFF Suzuki Cup 2010 ni.

Papepon, tewas 1-2 kepada indonesia malam tadi tak memberi erti kepada kita sebab kita tetap menang dengan agregat 4-2 secara keseluruhannya.


Safee Sali muncul sebagai penjaring gol terbanyak kali ni setelah berjaya menyumbat lima gol sepanjang kejohanan berlangsung. Cayalah!

Selaku juara, Malaysia menang USD 100,000. Indonesia pulak dapat USD 50,000.

Tahniah kepada semua pemain Malaysia! Kowang semua memang rock la! hehhe


note::lepas ni ramai la yang search page Safee Sali, Khairul Fahmi kat pesbuk. K Rajagobal bila pulak?

2 comments:

Fiffy Hazirah said...

kuasa number 10!!! mmg semangat mokhtar dahari la!! wakaka

wei 50k dolar ke 10 k dolar?

amaraizat said...

fiffy::malaysia dpt 100k dolar. indon dapat 50k dolar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...