29 October 2010

hidup kena kreatif

tiba-tiba aku ingat kisah yang berlaku beberapa bulan yang lepas kat satu opis kerajaan ni


dah kali ke 18 ratus kali aku tgk jam.. rasa mcm tak afdhal kalau tak tengok jam.. dgn harapan kerani yg vavi dan bermuka menjengkilkan tu perasan yg aku ni kejar masa...

setelah separuh masa kedua.. akhirnya number aku dah berdekatan..

tetibe...

kaunter tutup.. lunch time..

pundekk!!..

aku ketuk kaunter dgn manja..

"Kak.. tinggal saya and mak cik ni je kot kat sini.. tak kan sy nak tunggu sampai pukul 2pm kot.."

kakak tu buat muka tak endah.. "dik dah lunch time.. tunggu lah nanti pukul 2.. lagipon ramai cuti raya lagi.. xde org nk ganti''

aku dah start membara.. raya dah berlalu lama kot.. dah seminggu tak silap aku time tu.. apa jadah x naik keje lagi??.. baik bg aku je keje ni.. "kak.. x mati pon kalau akak settlekan kami berdua dulu.."

kakak tu buat bodoh dan blah.. kevavian tahap maksimum!

aku dengan selamber mengatakan.. "tak pe lah kak.. (aku benti jap bace tag kat cermin kaunter).. hhmmm.. Kak Rogayah binti Ali (bukan nama sebenar), En. Sipolan bin Sipolan tu saya kenal sgt lah kak.. nanti sy akan sampai kan salam akak ye kat dia.. selamat tukar jabatan"

aku buat-buat nak blah.. tetibe kakak tu panggil aku balik..

(setelah settle.. mak cik yg duduk termenung jauh tadi tegur aku)

"dik betul ke adik kenal pengarah dia?"

aku sengih...

"ha ah.. saya mmg kenal dia pakcik.. kenal sgt.. cuma..... dia yg x kenal saya.."

mak cik tu gelak x hengat sambil guling-guling.. "tapi mana adik tau nama pengarah tu?"

aku sengih lagi.. "kat dinding belakang kaunter tu kan ada carta organisasi diaorang..."

hehehehehehehehehehehe...

kesimpulannya.. kita semua memang kenal sangat dgn suma orang atasan setiap jabatan... tapi mereka je tak kenal kita... hahahahahahaha

**aku rasa kita perlu lebih bijak tanya soalan... especially bila aku tgh buat keje-keje yang common setiap hari. sebagai contoh, kadang2 time aku tengah makan. boleh plak sorang member ni tegur, "buat ape tu? makan ke?" padahal dengan dua bijik mata dia dah nmpk aku tengah makan kan. menyirap aku, rasa macam nak jawab je "eh, tak. kan tengah berkebun ni". sila lah jangan ulangi persoalan yang sama setiap hari. sekali dua hari aku ble layan.. tapi kalau asyik ulangi soalan yang sama, itu dah mengundang kemarahan... kang aku bertukar jadi the Hulk kaler kuning kang baru tau.. 




note::hidup kena kreatif


3 comments:

:) said...

bleh try trick ko ni amar..agk berkesan..hahaha

amaraizat said...

sabri::hahha.trick ni member aku yg ajar. so, aku praktikkan la.hehhe

Anonymous said...

sangat menarik, terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...