16 October 2010

BAS oh BAS

assalamualaikum and good day


Seperti yang kita semua sedia maklmum tarikh 10.10.10 yang dinanti-nanti kebanyakan orang ‘meragut’ 12 nyawa manakala lebih 40 orang cedera dalam kemalangan ngeri membabitkan tujuh buah kenderaan di Kilometer 223 Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Plaza Tol Simpang Ampat, Alor Gajah tempoh hari. ok, ada gaya pembaca berita tak?


Berita ni sebenarnya mengejutkan aku. sebab pada tarikh yang sama aku turut berada dalam bas (bukan bas DELIMA) dari MELAKA-KUANTAN. baru melepaskan rindu kat encik ayah, puan ibu dan saudara adik beradik. tapi sebenarnya bas aku tak ikut pun laluan highway utara-selatan. maklumlah aku ni nak balik ke pantai timur. kalau aku lalu highway, mesti aku dapat saksikan adegan pilu tersebut. dan juga mungkin umur aku lebih panjang dan aku selamat sampai disini serta dapat meneruskan aktiviti harian untuk menghupdate belog ini.




Oleh itu, marilah kita bersama-sama mensedekahkan surah Al-Fatihah kepada semua mangsa terbabit yang beragama Islam. semoga roh-roh mereka ditempatkan dalam golongan beriman dan beramal soleh. amin.




**************************************

Okeh, habis intro kat atas tadi dengan panjang lebarnya. skang aku nak kongsi kat korang sume pengalaman aku naik bas sepanjang merantau kat negeri orang ni. seperti kebanyakan pelajar tahun 1 yang lain, bas merupakan kenderaan utama kami untuk bertemu dengan ahli keluarga di kampung. aku tak tau kenapa peraturan tak bagi kami bawak kenderaan sendiri untuk tahun 1 ni. tapi takpe la. seperti kata cikgu bahasa melayu aku time darjah dua dulu "masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu mengemooo".

Setiap kali aku balik naik bas mara liner, takpun transnasional, ade jugak cepat ekspress kuantan-melaka atau melaka-kuantan aku sering kali bernasib malang apabila sebelah aku bukannya awek tapi kaum sejenisku..huh..akan tetapi aku selalu memerhatikan karenah penumpang lain....



Perbualan antara makcik dengan makcik
Biasanya perbualan ni akan didengari satu bas sebab makcik-makcik memang ckp kuat kalau bersembang tu tak hirau orang lain dah. Antara topik yang disembang ialah perihal anak-anak..pi umah anak la, anak keja misi la keja askar la dan biasanya mereka akan bersaing untuk membuktikan anak mereka la yang terbaik.



Perbualan makcik dengan gadis (awek)
Biasanya makcik tu la yang akan banyak bercakap pot pet padahal awek sebelahnya tu layan tak layan ja sebab bz dok msj balak dia..dalam hati gadis tu mesti meyumpah seranah makcik tua tu..


Perbualan makcik dengan pakcik(suami isteri)
Ni pun makcik gak yg control perbualan, tok laki dia rilek ja balut daun rokok.."ish tok wan hang nk mkn apa ni bas dh berenti, ubt drh tggi dh mkn ka" itulah peringatan yg selalu makcik tu bagi kt pakcik..tapi hakikatnya bila bas berhenti depa mkn nasi goreng yg dibeli masa kt terminal tadi, berbau abis 1 bas..


Perbualan Makcik dengan penumpang lelaki muda
ya..ya..itu ja jwpan mamat yang dok sebelah makcik..itu ja expresi menyampah mamat tersebut terhadap makcik yang peramah yang ingin bersembang...malas dah nk layan


Perbualan Couple
Dok rapat-rapat sebab aircond dalam bas yg terlalu sejuk...tiada sepatah perkataan yang keluar..tapi sekali sekala terdetik juga mereka untuk bersuara...tapi bahasa yang aneh...owh rupanya orang myanmar yang keja kilang padi..patut ckp melayu kureng skit..kapel melayu lak dok keja mkan ja bela awek dia makan cekedis la air tin la itu la ini la..kedarah pa tgh2 mlm..


Perbualan mamat 1 dengan mamat 2
Muka sama-sama tension sebab dok harap awek mai dok sebelah last-last jantan gak yang dok...


Perlakuan mamat yg dok sebelah awek
Muka yang heaven tahap gaban, sentiasa mencari point untuk meminta no phone wek sebelah dia...tp awek sebelah dia muka masam ja...gatal la mamat ni..skit2 nak berlaga bahu

korang macam mana?


korang, apepun naik bas dengan korang memang happening
gile la. kenangan dengan korang mmg susah aku nak lupakan
mood::tengah nangis bila tgk gamba ni.hukhuk

note::kalau time naik bas, agak-agak drebar tu bawak laju cuba korang lempang muka dia. cakap yang korang nak balik kampung, bukan nak balik kubur!


2 comments:

Anonymous said...

ok...
nnti aku g tmpr ye...
tp tkut gler kot sbb aku pn duk nek bas...
aku x sggup nk tgk&dgr xciden bas...
ai mcmnela aku nk SSS...

+hEpiLIfe alwayz+

amaraizat said...

hepilife::haha.tampa je muka dia kalau bawak laju2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...