21 March 2012

kita kena berusaha sebab kita bukan anak orang kaya



pertamanya, tahniah kepada semua calon SPM 2011 yang dapat keputusan dengan cemerlangnya. what u give, u get back. Alhamdulillah

keduanya, tahniah jugak kepada semua calon SPM 2011 yang dapat keputusan yang sederhana. jangan bersedih. Allah knows what's the best for you! just calm yourself down. this is not your final destination. but this is just the beginning of your real life journey.

kalau kita imbas kembali masa lalu hidup kita, kita akan dapat lihat satu corak yang  pengaruhi perjalanan hidup kita. kebanyakannya mungkin datang hasil dari beberapa kegagalan lalu, atau mungkin juga dari kekerapan berlakunya kegagalan itu. corak itu lah juga yang akan terus mempengaruhi masa depan hidup kita. bak kata pepatah melayu "siapa lagi kalau bukan kita yang mencorakkan baik buruk hidup kita"

ingat lagi tak, masa kecik-kecik dulu lagi bila mula-mula nak belajar berjalan. asyik-asyik jatuh je. tapi bila jatuh, berusaha bangun balik kemudian jatuh lagi. tak pernah kenal erti putus asa. ada ketikanya bila kita jatuh kita senyum je dan bangun jalan balik. jalan beberapa langkah, jatuh balik. tapi, masa tu jatuh silap landing lalu terhentak pulak kepala kat lantai. puas kita nangis, tapi bukan bermakna kita akan berhenti belajar berjalan sebab kesakitan tu. 

tak lama pastu bangun balik berjalan sikit-sikit sampai la satu masa tu kita dah tak jatuh lagi. jalan laju-laju, lompat-lompat dan kadang-kadang berlari-lari keriangan. seronoknya rasa bila dah tak jatuh-jatuh lagi dan berjalan dan terus berjalan, berlari dan terus berlari. tapi, bila dah seronok-seronok.. dah cukup pandai berjalan dan berlari, tiba-tiba tersadung kaki atau terlanggar sesuatu dan kita pun terjatuh. 

dari kecil lagi, Allah dah mengajar kita erti kegagalan, usaha dan tak kenal erti putus asa. tapi, bila kita dah berjaya... lupa diri, lupa yg kita pernah jatuh, pernah gagal hingga Allah menyedarkan kita dengan membuatkan kita terjatuh kembali. masa tu baru nak sedar dan baru nak menangis. mungkin ada peluang kedua dan mungkin jugak masa tu semua pintu peluang dah tertutup.

ingatlah, kanak-kanak tidak pernah kenal erti gagal bila mereka belajar berjalan. mereka jatuh, jatuh, jatuh dan jatuh. kejatuhan tu jugak la yang telah mengajar mereka dan membuatkan mereka lebih kuat. mungkin masa mula-mula jatuh, mesti nangis. tapi, lama-lama tu bila jatuh je cepat-cepat bangun dan tak nangis lagi. setiap kegagalan itu adalah proses pembelajaran. semakin pantas kita belajar dari kegagalan tu, mengambil iktibar dan pengajaran atas setiap kegagalan tu, semakin pantas kita dapat mencapai impian dan cita-cita kita. dan sentiasa ingat bahawa hidup ini adalah satu pembelajaran yang takkan pernah tamat.

kita takutkan kekecewaan sedangkan kekecewaan itulah guru yang akan mengajar kita erti prinsip dan perlunya kita bangkit semula dari kegagalan kita. kekecewaanlah yang akan mengajar kita betapa besarnya keburukan yang akan datang selepas kelalaian. bahkan kekecewaan itu akan mengajar kita tentang perlunya kita berhati-hati ketika melangkah dalam kehidupan. saat ditariknya nikmat yang ada, Dia sedang mengaturkan untukmu sesuatu yang lebih berharga. 

jangan bersedih, dunia ini tidak selayaknya ditangisi. Allah menguji keikhlasan apabila bersendirian. Aallah memberi kedewasaan apabila ditimpa masalah. Allah melatih kesabaran dalam kesakitan. dan Allah tidak pernah mengambil sesuatu yang kita sayang, kecuali menggantikannya dengan yang lebih baik. InsyaAllah. kita harus yakin dan percaya dengan tiap takdir dari Allah. Yakinlah akan janji Allah, sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji. kita harus mengerti bahawa milik Allah lah segala kejadian. tarbiyah dari Allah itu indah.


Para-para sahabatku...


"jangan jadikan kegagalan pada hari ini sebagai pemusnah hari esokmu, jadikanlah ia sebagai pemangkin untuk kau terus berjaya dan menjadi manusia-manusia berguna di muka bumi nie..."


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...