17 March 2012

kenapa berbisnes itu perlu?




tadi time kat kedai potostat, guwa terdengar perbualan brader dua orang ni.

Zam, ang bukak kedai potostat ye skarang?”. Zam jawab, “haah la. keje sendiri, bisnes sendiri”. dia tanya lagi, kenapa tak amik PTD ke, boleh jadi pegawai besar?, tak pun jadi pensyarah ke?, ang kan ada master, degree”.

fikiran tipikal orang melayu , bila ada kelulusan tinggi, maka pekerjaan atau jawatan juga harus setaraf, atau dengan kata lain makan gaji atau jadi pegawai besar. apa salahnya dengan kerja sendiri? secara sedar atau tak, bila kita berbicara tentang kerja sendiri adalah berkaitan dengan menjalankan perniagaan, jadi tak kisahlah perniagaan itu warisan turun-termurun, kecil-kecilan, industri desa, perunding seperti peguam, doktor, atau kewangan. janji ia satu perniagaan.

bila bercerita tentang perniagaan, maka kita akan bercerita tentang kaum kerabat perniagaan iaitu risiko, rugi, untung, bankrap, modal dan yang sama waktu dengannya yang mana semua ini hanya dapat dirasai bila kita buat sendiri. tak ada dalam buku hatta dalam silibus master degree pun takde pengalaman yang serupa. cuma dalam belajar secara teori, ini dapat dipelajari  selok belok, pengalaman orang lain, falsafah dan ilmu yang tak serupa dengan orang lain yang tak belajar ilmu ini. maka yang tinggal hanyalah usaha.

tak semestinya orang yang ada kelulusan yang tinggi tak perlu berusaha untuk mencapai kejayaan dalam perniagaan. tak sama sekali, cuma kebanyakannya cepat capai kejayaan kerana mereka ada strategi sendiri. ada juga yang tak jadi apa-apa. putus asa, malas dan bosan. ye la, nak jadi kaya bukan sekelip mata.

guwa teringat satu cerita pasal sorang ibu yang nak sangat anaknya jadi eksekutif. masa tu anaknya dah ada pendapatan pasif RM 4500 sebulan dengan bisnes sendiri. tapi ibunya harapkan anaknya kerja pejabat yang gaji permulaan hanyalah RM 1500 sebulan. maka dukacitalah si anak kerana dalam dilema.
 ringkasan kepada cerita, si anak pegi jumpa kawan untuk dapat khidmat nasihat. esok pagi, kawan dengan anak tadi balik kampung jumpa ibu. Maka si kawan tanya kepada ibu, “makcik, kenapa makcik nak anak makcik kerja pejabat, jadi eksekutif, bukankah kerja tu gaji kecik dari gaji anak makcik sekarang”. jawab si ibu tadi, “kerja pejabat tu terjamin. meniaga ni tak tahu hala tuju lagi. kerja kat pejabat tu tiap-tiap bulan ada gaji. nanti tak susah dia”. si kawan bersuara lagi, Ooooo.. gitu…. ok lah makcik. bukan ke Rasulullah S.A.W pernah bersabda bahawa 9 dari 10 rezeki itu datangnya dari perniagaan, manakala 1 dari 10 rezeki itu datangnya dari perladangan. maka kat sini makcik, berniaga itu rezeki jaminan dari Rasulullah S.A.W. makcik percaya jaminan dari Rasulullah S.A.W ke atau jaminan dari pejabat?”. maka tersentaklah si ibu tadi bila mendengar kata-kata kawan si anaknya. dia berkata lagi, “makcik jangan risau, anak makcik dalam mencapai kejayaan. lagi pun sekarang perniagaannya sedang maju. rugi berhenti semata-mata mengejar jawatan yang tak pasti sebab RM50 hari ni sama nilai dengan RM5 untuk dua puluh tahun akan datang. biarlah dia dengan kerjayanya ini. lagipun halal”. maka si ibu akur dengan kehendak anaknya tadi.

jadi, cerita di atas sebenarnya sedikit sebanyakan membuka minda guwa. Juga diharap dapat membuka minda angpa semua. sebab itulah Rasulullah S.A.W suruh kita mengaji sampai ke negeri China, menuntut ilmu dari dalam kandungan hingga liang lahad, bukan semata-mata untuk kerja berjawatan atau makan gaji semata-mata. tapi untuk diri sendiri agar dapat memilih jalan yang betul. 

kesimpulannya, guwa sangat2 berhati terbuka bila member ajak berbisnes. tapi jangan sekali-kali mengajak guwa untuk berkecimpung dalam MLM. apa itu MLM? mampus la mung!

sekian.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...