21 May 2012

kenangan guwa bersama Dato' Siti Nurhaliza.



lagi cerita di bawah

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

antara kita ada dua jenis mata iaitu mata lalat dan mata lebah.

kenapa guwa bandingkan lalat dengan lebah je? kenapa tak mata rimau, mata tupai, mata beruk ke?

sebab cuba tengok mata lalat. cuba peratikan kalau lalat terbang kat taman bunga yang indah, apakah yang dia perhatikan? apa yang dia cari? lalat tu, even kat taman yang penuh dengan bunga-bunga,  pokok yang cantik, ia tetap akan mencari makanan yang kotor. ye tak?

tengok pada mata lebah pulak. cuba perhatikan pulak kalau lebah terbang kat kawasan pembuangan sampah, apa yang ia cari? ia tetap mencari bunga yang wangi untuk dijadikan makanannya. itu fakta.

jadi apa sebenarnya motif yang guwa nak sampaikan ni?

ok, cuba kita muhasabah diri kita, apakah kita dari jenis mata lalat yang hanya mencari kelemahan orang lain? adakah kita mahu jadi seperti lalat, yang mencari makanan kotor, lepas tu hinggap pulak pada makanan manusia dan kemudian membawa mudarat pada yang memakannya?

atau kita dari jenis mata lebah yang sentiasa mencari kebaikan orang lain? adakah kita seperti lebah yang boleh menghasilkan madu yang dapat menjadi ubat penawar pada penyakit manusia? alangkah baiknya kita jadi seperti lebah, yang hanya mencari yang elok biarpun dalam keaadaan yang kurang elok.

sentiasalah bersangka baik. apabila bersangka baik, tutur kata, tindakan, segalanya akan menjadi baik.

marilah kita bersama-sama muhasabah diri....



p/s: errrrr sebenarnya tajuk entri takde kena mengena langsung dengan isi entri. guwa tak tahu nak letak tajuk apa. main belasah. terima kasih baca ;)




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...