26 May 2012

cinta adalah fitrah manusia.




pernah tak angpa sume mancing ikan? kalau tak pernah memancing, pernahkah angpa tengok orang memancing? kalau tak pernah jugak, boleh angpa bayangkan seseorang sedang memancing?

baiklah, katakanlah angpa menemani member yang tengah sedap mancing ikan.

tiba-tiba joran kail dia disentap oleh sekor ikan dan dia cepat-cepat putar tali pancing.

sekali-sekala dia henjut-henjut joran tu supaya mata kail semakin menyangkut mulut ikan.

dan akhirnya, ikan itu dapat dinaikkan ke darat. angpa tengok member tu tersenyum lebar. gembira betol gayanya. angpa pon turut senyum sebab itu bermakna satu kemenangan.

angpa turut semangat tengok pemancing tu cuba membebaskan ikan daripada mata kailnya.

tiba-tiba, setelah dia lepaskan mata kail daripada mulut ikan, dia campakkan kembali ikan itu ke air.

eh, pasaipa? angpa memandang pemancing itu dengan seribu tanda tanya, tapi dia bersahaja seolah-olah tindakannya itu tidak menimbulkan sebarang persoalan.



***********************************************************



angpa rasa apakah yang akan di deritai oleh ikan itu?

boleh tak ia menyambung hidup dengan mulutnya yang terluka atau mungkin juga isi perutnya yang telah robek?

tentu ia akan mengalami kesakitan sebelum akhirnya mati. dengan mulut yang koyak dan perut yang robek, dia tentu tak dapat cari makanan, untuk berenang pun mungkin dia tak mampu. dia mungkin disisihkan oleh kawan-kawan kerana tak boleh aktif lagi.

begitulah juga setelah kita memberi banyak pengharapan kepada seseorang, setelah dia mula menyayangi kita hendaklah kita menjaga hatinya. jangan sesekali terus meninggalkannya begitu sahaja kerana dia akan terluka oleh kenangan bersama kita dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingati kita.

sebab itu bila angpa merelakan hati untuk bercinta, seriuslah dalam tindakan dan keputusan angpa itu, sebab jika angpa hanya main-main, akan ada pihak yang menangis.

tentu angpa dapat bayangkan betapa sakit dan menderitanya ikan menjalani hidupnya setelah dilemparkan kembali ke air. begitulah, alangkah sakitnya hidup bersama hati yang robek kerana mengingati seseorang.

cinta adalah fitrah manusia. Allah menjadikan cinta untuk memberi keseronokan kepada hamba-hamba-Nya menjalani hidup mereka, tapi tahukah angpa lebih ramai orang yang menderita kerana cinta daripada yang berbahagia kerana cinta.



************************************************** 



kalau angpa sedang bercinta atau pun akan bercinta suatu hari nanti, peliharalah hatinya dan rencahilah cinta angpa dengan kejujuran, kesucian dan keikhlasan serta dasarkan cinta kamu kerana Allah. hanya cinta yang begini akan kekal, selainnya pasti menempuh jalan berliku dan akhirnya menumpahkan air mata kesedihan.

guwa nasihatkan, kalau angpa belum bersedia untuk berlaku jujur janganlah bercinta dulu. kalau angpa belum bersedia untuk setia janganlah cuba-cuba memberikan hati kepada orang lain.

sebab perbuatan yang sebegini akan hanya menghabiskan masa, membazirkan airmata dan perbuatan angpa itu akan memulakan satu derita.

ingatlah, kita adalah apa yang kita usahakan. jangan sesekali memberikan harapan kepada orang lain, yang mana kita sendiri pun tidak pasti akan kesudahannya. jika hari ini kita melukakan seseorang, suatu hari nanti kita pula akan dilukai seperti mana kita pernah melukakan dahulu.

ingat tu.


2 comments:

Unknown said...

agree! bagus la perumpamaan dgn ikan tu..good story!:)

Anonymous said...

eh kenapa aku mcm rasa saket dlm hati ? --

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...